Motivation är viktigt för att lyckas i livet. Oavsett om det handlar om att ha disciplinen att spara och investera för att över tid bygga upp en förmögenhet, att ha drivet att starta och lyckas med ett eget företag, att ta sig till gymmet när du är trött efter jobbet eller att helt enkelt få saker gjorda i din vardag.
Det kan också handla om att ta dina intressen till nästa nivå. En tjej jag känner har till exempel som dröm att ge ut en diktsamling. Vi har pratat mycket om motivation och disciplin kring det de senaste dagarna. Hon kämpar med den disciplin som krävs för att finslipa de utkast till dikter hon skapat och skriva färdigt dom till versioner hon känner sig nöjd med. Men ännu mer kämpar hon med motivationen och drivet att våga marknadsföra sina dikter på sociala medier.
I boken Misbehaving, The Making of Behavioral Economics av nobelpristagaren Richard Thaler (Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne) delar bland annat med sig av forskning kring motivation I dessa exempel pratar han mer specifikt om extern motivation när det gäller lärare och elever, men jag tror att denna kunskap också kan tillämpas inom andra områden. Något jag själv gjort och kommer berätta om senare här.
Till att börja med visade forskningen att belöningar till föräldrar och elever baserat på studieresultat sällan gör någon skillnad. Däremot fungerar belöningar för att göra läxan. Det är alltså skillnad på att belöna output och input.
Svaga studenter vet ofta inte hur de blir bättre studenter, alltså är det inte rimligt att förvänta sig att de plötsligt skall höja sina betyg av sig själva. Det är mer logiskt att belöna dom för det lärarna tror bidrar till deras utveckling, som att göra läxan.
Thaler berättar även om en studie när det kommer till bonusar för lärare. Det visade sig att detta faktiskt gjorde en stor skillnad för elevernas resultat. Det är värt att komma ihåg att studien genomfördes i länder som har stora standardiserade prov som avgör betygen, dvs läraren kunde inte själv godtyckligt sätta höga betyg.
Två versioner av bonusar testades. Dels att lärare fick en bonus i slutet av året baserat på elevernas resultat, dels att lärare fick en bonus i början av året och fick betala tillbaka den om eleverna inte lyckades nå målen.
Bägge alternativen fungerade och gjorde så att fler elever nådde målen. Men i de fall där lärarna fick bonusen i förskott nådde eleverna betydligt bättre resultat än när bonusen kom i efterhand. Det var alltså viktigare för lärarna att inte förlora den bonus de redan fått än att få samma bonus senare trots att målen eleverna skulle uppnå var exakt de samma. Även om det fungerade klart bättre, var lärarna inte förtjusta i att få bonusen i förskott om de kunde välja.
I en annan studie han delar med sig av i sin bok skickades ett SMS till hälften av elevernas föräldrar. Det skickades fem dagar innan ett stort och viktigt matteprov. I SMSet informerades föräldrarna om detta viktiga prov och vikten av att deras barn pluggade till provet. Ett nytt liknande SMS skickades tre dagar innan provet och slutligen skickades ett dagen innan provet.
Resultatet på matteprovet bland eleverna vars föräldrar fått SMSet ökade till en grad som motsvarade en månads extra undervisning. Skillnaden var dessutom ännu större bland de elever som varit svagast historiskt. För dem ökade resultatet till en grad som motsvarade två månaders extra undervisning jämfört med kontrollgruppen. Efter studien sa både föräldrar och elever att de ville fortsätta med den här metoden.
Dessa studier är en av anledningarna till att jag i januari bestämde att jag skulle få böta en större summa om jag inte nådde mitt mål när det gäller antalet nya inlägg under 2024. Kanske inte exakt samma sak som att lärarna riskerade att bli av med sin bonus men så lika som jag kunde komma på.
Använder du själv några särskilda metoder eller trick för att öka din egen eller andras motivation och driv?