För en tid sedan lyssnade jag på Daniel Priestleys bok Key Person of Influence och en sak i den som jag fastnade för var hur du ställer frågor och hur detta påverkar dina möjligheter att lyckas. Författaren lyfter att många försöker göra ens egna problem till någon annans genom sina frågor.
Med detta menas att du ställer frågor som bygger på att någon annan skall lösa dina problem åt dig. Detta gör människor genom att ställa frågor i form av begäran:
Jag behöver sälja mer, kan du hjälpa mig att öka försäljningen?
Jag behöver få mitt team mer motiverat, kan du motivera mitt team?
Jag vill få lägre priser från mina leverantörer, kan jag få ett lägre pris?
Författaren berättar att du kan nå betydligt bättre resultat och öka din chans att få hjälp genom att ställa bättre frågor. En begäran är något som oftast bara fungerar när ett barn ber sina föräldrar om något litet. För att lyckas behöver du i stället använda dig av ett språk baserat på möjligheter.
Det betyder att du lyckas genom att hjälpa någon annan att lyckas. Du frågar efter saker på ett sätt som motiverar den du behöver hjälp av:
Jag behöver sälja mer, skulle du kunna tänka dig att höra av dig till ett gäng troliga köpare mot att du får 10% av alla pengar vi drar in genom din försäljning till dom?
Jag behöver få mitt team mer motiverat, om jag kan se att deras prestation ökar så delar jag med glädje en del av det med dig. Vad skulle göra den dealen till en win för dig?
Jag behöver få lägre priser från mina leverantörer, om jag gör ett större köp i bulk skulle du då kunna ge mig lägre priser?
Folk som lyckas med affärer talar möjligheternas språk hela tiden. Hur ställer du frågor till andra? Hur gör du för att motivera folk att bidra till lösningen på din fråga?