En sak som många lägger en hel del pengar på under en livstid är försäkringar. Försäkringar är i många fall något bra och viktigt som du bör ha i ditt liv och använda dig av, men det finns undantag.
Både när jag pluggade juridik och nationalekonomi så lyfte föreläsarna vissa problem med försäkringar. Till att börja med så presenterade dom forskning som visade att om du har en försäkring så är risken större att saken går sönder än om du inte har det. Detta kallas för moral hazard vilket innebär att när en individ inte längre drabbas fullt ut av de negativa konsekvenserna av sitt eget handlade så får många en tendens att behandla saken mindre försiktigt än annars.
Detta betyder att om två personer köper likadana mobiler och den ena tecknar en försäkring för sin mobil och den andre inte gör det så är det rent statistiskt större risk att den första personens mobil går sönder än att den andres gör det. Detta betyder naturligtvis inte att du inte skall teckna försäkringar, tvärt om är detta troligtvis ett större problem för försäkringsbolagen än för dig. När något lite dyrare väl går sönder vill du ofta ha en försäkring, men du bör kanske fundera över hur rädd du är om dina ägodelar?
Det större problemet för oss som privatpersoner som professorerna lyfte var att många tecknar mer eller mindre onödiga försäkringar. Vad som menas med en onödig försäkring är en försäkring som i princip bara täcker sådant som du redan har rätt till enligt lagen med i bästa fall kanske något litet extra. Har du tänkt på att ofta när du köper en lite dyrare produkt så erbjuder dom dig att köpa till en extra försäkring? Det är inte ovanligt att den försäkringen gäller i 2-3 år från köp.
I Sverige har vi en lag som heter konsumentköplagen som reglerar dina rättigheter som konsument. Bland annat så finns det i denna lag något som heter reklamation (§23) som säger att om ett fel uppstår på din vara som inte beror på misskötsel så kan du i upp till tre år efter att du fått varan reklamera den. När du reklamerar en trasig vara så brukar butiken få välja mellan att laga den, ge dig en ny vara eller ge dig pengarna tillbaka.
Detta är något jag själv använde mig av så sent som för ett par månader sedan. Jag hade köpt ett rätt dyrt headset, det kostade över 3000 kr normalt, jag hade dock passat på att köpa det på en rea när det gick för halva priset. Med köpet så ingick tolv månaders garanti men jag hade även möjlighet att teckna en försäkring på det hela och få tre års garanti genom den. Jag valde att inte teckna försäkringen och så klart händer det, 13 månader efter köp lossnar ena ”örat” på headsetet!
Jag gick till butiken med det trasiga headsetet. Dom hade en supportavdelning i butiken men personen där sa direkt när han kollade på mitt headset och kvittot att tyvärr så har garantitiden gått ut så dom kan inte hjälpa mig. Här hade nog historien slutat för många som inte har koll på lagen eller känner till sina rättigheter.
Som tur var så hade jag efter mina studier rätt bra koll på konsumentköplagen så jag svarade direkt att jag ville reklamera det så som jag har rätt att göra. ”Jaha! Du vill reklamera det…” utbrast den butiksanställde. Det är rätt uppenbart att företag och deras anställda har koll på reklamation och konsumentköplagen men eftersom det kan kosta dom pengar så håller dom väl tyst om det ihop om att kunden ska tro att det är kört när garantitiden är över.
Det finns enligt lagen vissa krav för att en vara skall anses som felaktig och dessa är en förutsättning för att du skall kunna reklamera den så se till att läsa igenom lagen själv och sätt dig in i vad som gäller. I det här fallet var det dock solklart att varan var felaktig, det är inte normalt att ett headset i den prisklassen går sönder efter så kort tid på det sättet som mitt hade gått sönder något också butikspersonalen konstaterade. Då dom inte hade några liknande headset på lager så fick jag tillbaka pengarna jag köpt det för.
Du känner nog dig själv bäst, hur behandlar du saker och hur stor är risken att du har sönder dom? Om du är lite klumpig och saker ofta går sönder för dig finns det nog många tillfällen en försäkring kan vara bra, för du kan inte reklamera en vara som du själv haft sönder. Det kan också variera vad det handlar om för produkt, troligtvis är risken mindre att du tappar din tv eller slarvar bort den än att du tappar eller slarvar bort mobilen.
Sedan så får du inte glömma hemförsäkringen, den täcker ofta en hel del saker och dessutom kan du i regel lägga till en så kallad drulleförsäkring (heter ofta nått i still med allrisk eller otur eller liknande). En drulleförsäkring täcker en hel del olyckor, till exempel om du råkar ha sönder skärmen på mobilen eller liknande. Så kolla upp vad du redan har för försäkring och vad den täcker innan du skaffar extraförsäkringar så att du inte betalar för en i onödan.
Bra inlägg!
Har väldigt bra koll på våra försäkringar hemma och betalar endast de som vi behöver. Villahem, bil, sjuk- och olycksfall för familjemedlemmarna. Dessutom har vi bra reseförsäkring genom kreditkorten, men den som ingår i villahem är helt okej den med.
Vi håller just nu på med TryggHansa och deras beslut om ärr (som sonen fått) och vi brukar oftast ligga på våra försäkringsbolag när det är något som hänt.
Låter bra! Själv har jag turen att hittills aldrig behövt använda en försäkring, får hoppas det håller i sig.